Psykolog Ditte Ravnø Jakobsen
Derfor bruger psykolog Ditte Ravnø Jakobsen mødeløsningen Conventu
Da COVID-pandemien ramte verden, skabte den problemer for mange fagfolk. Deriblandt psykolog Ditte Ravnø Jakobsen, der var vant til at holde fysiske møder med sine klienter. Problemet vakte hendes interesse for onlinemøder, som viste sig at være et overraskende nyttigt værktøj – også efter pandemien drev over.
Onlinemøder hjælper Ditte i hendes arbejde på flere måder. F.eks. kan de være en fordel for meget introverte klienter, der har svært ved at håndtere nærheden i fysiske møder. Eller for klienter med svækket immunforsvar. Det kan også være meget lettere for folk med specielle arbejdstider eller små børn at deltage i onlinemøder på skæve tidspunkter.
Klienter over hele landet
Et andet sted, hvor onlinemøder har vist sig at gøre en stor forskel, er i Dittes arbejde med klienter som har været ude for traumatiske oplevelser som trafikuheld, brand eller forbrydelser. Da Ditte Ravnø Jakobsen også er med i Dansk Krisekorps, som tilbyder akut krisehjælp døgnet rundt over hele landet, hjælper hun ofte klienter langt fra sit hjem på Fyn.
"Hvis jeg f.eks. tager afsted for at hjælpe trafikofre i Nordjylland, så kan jeg følge den akutte hjælp op med onlinesamtaler bagefter. Det har ofte stor værdi for ofrene at fortsætte den terapeutiske samtale med den person, som var til stede lige efter den voldsomme oplevelse. Så skal man ikke starte forfra med en helt anden. Gennem onlinemøder kan vi fortsætte traumearbejdet på en måde, som ellers ville være umulig på grund af geografisk afstand," siger Ditte Ravnø Jakobsen.
Men hvad med sikkerheden?
Da Ditte for nogle år siden startede sin egen virksomhed, havde hun således allerede fået øje på fordelene ved onlinemøder. Men hun så også et problem i at sende stærkt fortrolige data ud i verden uden at forstå de juridiske grundvilkår. Gennem en ven fik hun øje på mødeløsningen Conventu fra Semaphor, som netop fjerner den usikkerhed.
"Jeg havde nogle krav, og det var ikke kun til datasikkerheden. Løsningen skulle også være let at bruge, og meget stabil så man ikke taber forbindelsen på følsomme steder i samtalen. Semaphors Conventu-løsning tjekkede alle boksene. Data krypteres, når de ryger frem og tilbage, og de forbliver på dansk jord, hvor jeg føler mig mere sikker på lovgivningen. Det var også rart, at jeg kunne ringe og tale direkte med de folk, som tager ansvaret for mine data. Alt i alt har jeg fået et virkelig professionelt værktøj, som uden tvivl gavner mit arbejde og min virksomhed," forklarer Ditte Ravnø Jakobsen.
Hvad siger kunder og kolleger?
Det sker ikke så tit, at klienter af sig selv spørger om datasikkerheden ved starten på onlinemøder. Men hun understreger den alligevel, fordi hun kan fornemme, at det virker betryggende og konstruktivt for den samtale, der skal til at finde sted.
Til gengæld sker det jævnligt, at faglige kolleger spørger ind til hendes mødeløsning, fordi de selv er interesserede i fuld fortrolighed. Nogle af dem oplever også, at de med andre løsninger bliver "smidt af" efter en time, og det kan virke ødelæggende for samtalen. Det nytter ikke, at det er teknikken, der afgør, hvornår samtalen slutter.
"Jeg er ikke særlig teknisk anlagt, og Semaphors løsning er nem at bruge. Den er også helt stabil, og jeg skal aldrig bekymre mig om samtalens længde. Vi bliver ikke smidt af, uanset om den varer under eller over en time. Og så synes jeg, det sender et professionelt og moderne signal, at jeg har sørget for at mine klienter kan føle sig lige så trygge, som hvis vi sidder i samme fysiske lokale, hvor ingen kan lytte med," slutter Ditte Ravnø Jakobsen.
Læs mere om Conventu.