Hop til indhold

Nextcloud

Tag kontrol over dine data

Nextcloud logo

Nextcloud er et open source alternativ til typiske cloud-baserede fildelingsløsninger som f.eks. Dropbox, Google Drive og Microsoft Onedrive.

Nextcloud er tænkt til at blive driftet i jeres eget datacenter, bag jeres egen firewall - i stedet for et sted i skyen, som er ude af jeres hænder. Nextcloud kan opsættes til at benytte login fra jeres nuværende medarbejder-databaser, såsom Active Directory, ADFS, Domino, OpenLDAP, eller en helt tredje Identity Provider. Understøttede protokoller tæller bl.a. LDAP(S), Open ID Connect og SAML2, som f.eks. kan bruges til at synkronisere og oprette grupper og rettigheder i Nextcloud.

Nextcloud har base i fire forskellige hovedprodukter, der kan bruges til at løse mange af hverdagens opgaver.

Produkterne inkluderer løsninger til:

  • Fildeling i form af Nextcloud Files hvor filer kan uploades og deles - sikkert og krypteret
  • Opkald, chat og videomøder i form af Nextcloud Talk med fokus på fortrolighed, intet data forlader din server og alt kommunikation er krypteret helt ned til metadata niveau
  • Kalender, kontakter og email i form af Nextcloud Groupware med et moderne, effektivt og nemt tilgængelig web-interface som sikrer høj produktivitet
  • Realtids dokument samarbejde i form af Nextcloud Office med værktøjer som afspejler Word, Powerpoint, Excel og mere!

Sammen med Nextcloud følger en stor samling af open source applikationer, alle sammen med ét mål: At sikre dig kontrol over dine data. Udover de mange værktøjer inkluderet i Nextclouds hovedprodukter, kan man vælge selv at installere applikationer til f.eks. noter, billededatabase, password manager, musikafspiller, nyhedslæser, spørgeskemaer og tidsregistrering.

Løsningens kode-basis er frit tilgængeligt på deres GitHub side og er fuldt gennemsigtig. Næsten 1000 personer har bidraget til udviklingen og Nextcloud bliver kun bedre for hver dag der går. Se også Nextclouds hjemmeside for mere info.

De enkelte Nextcloud komponenter

Nextcloud Files

Bekymret over at have fortrolige filer liggende i skyen? Files gør det nemt at dele alt fra dokumenter til videoer på en organiseret og sikker måde. Løsningens moderne web-applikation kan nemt tilgås via en browser og der findes også dedikerede applikationer til Windows, MacOS, Linux samt iOS og Android. Med Nextcloud Files kan filer bådes deles med andre brugere med adgang, eller som et link der kan beskyttes med eller uden adgangskode. Løsningen kan også konfigureres til at sende notifikationer til medlemmer når filer bliver delt eller kommenteret på. Filer kan også deles som låste filer, som ikke kan redigeres men læses af brugere med adgang.

Nextcloud Talk

Er telefon og email ikke nok? Talk er en simpel men kompetent videomødeløsning som er designet til at stemme overens med GDPR reglerne. Løsningen har funktioner som skærmdeling, chatrum, moderatorer og understøtter fuld end-to-end kryptering. Mens denne løsning fungerer godt til mindre videomøder, anbefaler Semaphor Jitsi Meet som en uafhængig, featurerig videomøde løsning.

Nextcloud Groupware

Få samlet al planlægning et enkelt sted! Groupware tilbyder en brugervenlig og let tilgængelig webmail, samt kalender og lader dig synkronisere begivenheder mellem de to. Nextcloud Mail lader dig tilføje flere konti og samler alle mails til én smart inbox. Nextcloud's kalender lader dig organisere begivenheder og kan integrere Nextcloud Talk for let at aftale videomøder med kollegaer.

Nextcloud Office

Forøg produktiviteten og gør samarbejde let med Nextcloud Office. Mange firmaer benytter online tjenester til at lagre dokumenter som kan redigeres af flere personer, hvorved de mister kontrollen over filerne. Dette behøver ikke at være et kompromis med Nextcloud og Collabora. Collabora er en open source løsning baseret på LibreOffice, som understøtter realtids redigering med flere redaktører af flere document typer, herunder DOC, DOCX, PPT, PPTX, XLS, XLSX + ODF m.m.



Screenshot af Nextcloud Files