Semaphors mening om IT i de danske skoler

manchet

Hos Semaphor mener vi at børn skal kunne gå i en dansk folkeskole uden at skulle underlægge sig udenlandske bigtech-virksomheder. Det er problematisk hvis vores skolebørn bliver profileret, gøres til markedsførings-subjekter, og elevernes data bruges til at forbedre store tech-virksomheders IT-produkter. [Det ville vi aldrig tillade for et fysisk produkt, og det er naturligvis heller ikke i orden med et digitalt produkt.]

I 2018 blev Databeskyttelsesforordningen, GDPR, indført i hele EU, og den skal kommuner og skoler samt disses leverandører også leve op til. Med GDPR slår EU fast at den enkelte borger har ret til at have kontrol over sine egne data.

Desuden må det for børnene anses som en form for blåstempling af disse platforme, at deres skole præsenterer platformene som valide og normale arbejdsværktøjer. De forældre som er uenige i denne praksis, har stået i den meget vanskelige situation, at de enten har skullet tage et svært opgør med skole og/eller kommune, eller har måttet finde sig i at deres børn og husstandens principper er blevet trådt under fode. Det kræver indsigt og overskud at gå op i mod de vilkår som en lovpligtig skolegang typisk kræver.Der er med andre ord mange udfordringer ifm. at almindelig skolegang i Danmark i praksis indebærer at vores skolebørn skal oprettes som brugere hos disse virksomheder, og Semaphors stifter Tobias Fonssmark og andre hos Semaphor med skolesøgende børn, har da også haft ondt i maven over at sende vores børn i skole på de vilkår.

\\Flere afsnit som uddyber/Nuancerer problematikken. \\

\\ Muligvis konklusion om at det ikke er i orden - at det er nødvendigt at være mere ambitiøse med IT-politikken i både kommuner og stat - at vi sammmen med Magenta har givet et bud på hvordan ---.